سخن روز / سال مهار تورم و رشد تولید گرامی باد.
میوه شب عید در کهگیلویه و بویراحمد کیلویی چند؟ عرضه میوه شب عید 35 درصد زیر قیمت بازار + فیلم و تصاویر
1402/12/23
میوه شب عید در کهگیلویه و بویراحمد کیلویی چند؟

عرضه میوه شب عید 35 درصد زیر قیمت بازار + فیلم و تصاویر

در آستانه عید باستانی نوروز قرار داریم. بازار میوه در استان کهگیلویه و بویراحمد پُرتلاطم و قیمت‌ها تفاوت فاحشی باهم دارند. در بازدید مختصری که از سطح بازار میوه یاسوج انجام گرفت. پرتقال نافی کیلویی 60 هزار تومان بعضی جاها هم 55 هزارتومان به فروش می‌رسد. سیب قرمز 58 هزارتومان تا 50 هزارتومان هر کیلویی به فروش می‌رسد. پیاز کیلویی 22هزارتومان و گاهی بیشتر و سیب‌زمینی 18هزار تومان تا 20هزارتومان به‌فروش می‌رسد. موز کیلویی 95 تا 100 هزارتومان قیمت‌گذاری شده است. متأسفانه قیمت‌ها به‌حدی بالا است که مردم را نگران کرده است. بااین‌وجود حدود 2 سال است که میوه‌های باغداران کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه سیب به طور مستقیم توسط تعاون روستایی استان خریداری و در ایام عید به فروش می‌رسد، هم اینک میوه شب عید حدود 30 تا 35 درصد زیر قیمت بازار در استان آغاز شده است و بازدید‌های میدانی نشان می‌دهد که در روز‌های پایانی اسفندماه استقبال خوبی از میوه شب عید در بازار یاسوج وجود دارد.

طرح ذخیره‌سازی میوه شب عید از سال 85 در دولت نهم آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، امسال همچون سال گذشته، طرح ذخیره‌سازی بر اساس صلاحدید وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشور، به بخش خصوصی واگذار شده و سازمان تعاون روستایی به‌عنوان مجری این طرح از سوی وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شده است.
150 تن پرتقال والنسیا و 120 تن سیب قرمز و زرد از نوع درجه یک در کهگیلویه و بویراحمد خریداری شده و 40 غرفه در استان کار توزیع میوه شب عید را انجام می‌دهند.
طبق اعلام مدیر تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد، قیمت سیب زرد و قرمز هر کیلوگرم 28 هزار و 700 تومان و پرتقال هر کیلوگرم 28 هزار تومان در سراسر استان به فروش می‌رسد.
برآورد قیمت‌ها نشان می‌دهد که حداقل بین 30 تا 35درصد قیمت میوه شب عید کمتر از قیمت میوه موجود در بازار استان است.
علی‌بخش شجاعی نژاد مدیر تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از اقدامات خوب دولت در سال گذشته و امسال این بود که بحث برون‌سپاری فعالیت‌ها به تشکل‌ها و بخش خصوصی انجام گرفت. در سال‌های گذشته تمامی هزینه‌های خرید پرتقال و میوه شب عید استان را دولت متقبل می‌شد.
 شجاعی نژاد افزود: در سال 1400 تقریباً پنج میلیارد و 600 میلیون تومان بار مالی (ضرر) برای دولت داشت؛ اما در عید گذشته و امسال از منابع داخلی شبکه خرید میوه عید انجام‌گرفته و سعی شده است هیچ‌گونه بار مالی برای دولت به همراه نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در فصل برداشت محصول سیب به طور مستقیم از باغداران خریداری شده و دست دلالان کوتاه شد و قیمت به نفع تولید‌کننده رقم خورده است.
مدیر تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این مهم سبب می‌شود که محصول باکیفیت استان در همین استان مصرف شود. سیب این استان یک برند است و می‌طلبد جشنواره سیب در استان برگزار تا به سایر استان‌ها معرفی بشود.
شجاعی نژاد اضافه کرد: امسال بخش خصوصی 270 تن سیب و پرتقال را خریداری و در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی کرده است.
وی ادامه داد: 2 روز است که استارت توزیع میوه ‌زده شده و استقبال خوبی از سوی مردم انجام شده‌است؛ زیرا حداقل  30 تا 35 درصد اختلاف قیمت وجود دارد.
مدیر تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: همچنین پنج تن خرما برای ماه مبارک رمضان خریداری شده است و هر کیلوگرم خرما کبکاب به قیمت 49هزارتومان برای مصرف‌کننده به فروش می‌رسد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت در سال‌های قبل با تزریق یارانه به استان‌ها میوه شب عید را تنظیم می‌کرد که گاهی سبب می‌شد میوه موردنیاز شب عید استان از خارج استان وارد شود.

علی‌رضا فرخیانی افزود: تشکل‌ها و اتحادیه‌ها به‌عنوان بازوی کمکی دولت با حذف یارانه وارد فعالیت شدند و این باعث شد که کمکی به دولت شود و از یارانه سنگینی که در سال‌های گذشته پرداخت می‌کرد ممانعت و از هدررفت هزینه‌ها در این طرح جلوگیری شود.
وی ابراز کرد: سیب درجه یک، دو و سه در فصل برداشت میوه از باغداران هم استانی خریداری شد و حتی 600 تن سیب (درجه سه) صنعتی را خریداری و تحویل کارخانه شهد ناب دادیم و به کنسانتره تبدیل شد که ارزش‌افزوده خوبی برای استان داشت.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: قیمت میوه شب عید به تنظیم بازار استان کمک می‌کند و قیمت‌ها تعدیل می‌شود و کمک خوبی به سبد خانوار در شب عید می‌شود.
جاودانه رئیس اتحادیه روستایی شهرستان بویراحمد نیز گفت: از ظرفیت کشاورزان و تولید محصولات باغداران برای تنظیم میوه شب عید بهره بردیم. از پیشنهادات و انتقادات مراجعه‌کنندگان برای بهتر شدن امور استقبال می‌کنیم. 

سیمای تولیدات محصولات باغی کهگیلویه و بویراحمد
هم اکنون هزار و 800 بهره‌بردار در زمینه تولید سیب‌درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کنند که سالانه 82 هزار تن سیب در بویراحمد، 35 هزار تن دنا و حتی در شهرستان‌های گرمسیری هم تولید سیب وجود دارد و در مجموع 126 هزار تن تولید این میوه استان است.
البته با افزودن میزان تولیدات دیگر میوه‌ها، سالیانه 270 تا 280 هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.
در مجموع سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که 300 هزار تن از این مقدار قابلیت نگهداری سردخانه‌ای دارد.
این استان 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه 972 هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روزانه در بازار‌های مختلف عرضه می‌شود.
باتوجه‌به شرایط خاص منطقه و تنوع آب‌وهوایی سرمایه‌گذاری روی محصولات باغی با ایجاد کارخانه‌های تبدیلی در این استان، در آینده شاهد رشد مهمی در این بعد صادرات خواهیم بود.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
دستورالعمل توزیع میوه شب عید از سازمان مرکزی ابلاغ شده و این استان نیز مطابق این دستورالعمل و اختیارات و مفاد آن زیر نظر سیاست‌های کلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و معاونت اقتصادی استانداری اقدام می‌کند.
تعداد مشاهده خبر71 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal